A TASZ Szólj bele! projektjének célja elősegíteni a roma közösségek érdekérvényesítő képességét. Ezért a TASZ az információszabadság és a részvételi jogok témakörében képzéseket tart roma aktivistáknak. Az így megszerzett ismeretek hozzájárulnak ahhoz, hogy a romák a helyi döntéshozatali folyamatokra rálássanak, illetve a közérdekű adatok megismerésén és a részvételi jogok gyakorlásán keresztül a helyzetükön javítsanak, amivel a kevésbé hátrányos helyzetű többség szintjét érik el. Előző bejegyzésünk a Szólj bele! projekt információszabadság-ra vonatkozó részével foglalkozik.
A tovább gombra kattintva megnézheti a részvételi jogok kapcsán a projektről készült VIDEÓNKAT!
A helyi önkormányzat képviselő-testületének ülése nyilvános. Ez azt jelenti, hogy bárki beülhet az ülésre, azt végighallgathatja. Ahhoz, hogy bárki ott legyen, nem kell semmilyen magyarázatot fűzni, elég, ha kíváncsi arra, hogy mit csinálnak a képviselői. A jelenlét joga azonban alapvetően nem jelenti azt, hogy hozzá is lehet szólni. Ha azonban az ülés előtt szól a jegyzőnek vagy a polgármesternek, hogy szeretne hozzászólni, akkor erre is adhatnak lehetőséget. Nagyon ritkán lehetnek zárt ülések is, de erre a képviselő-testületnek igen szűk körben van csak lehetősége (személyi döntések). Az ülésről általában hangfelvétel és írásos jegyzőkönyv is készül. Bármelyikről lehet másolatot kérni.
A Szólj bele! aktivistái eljárnak a helyi önkormányzat képviselő-testületének üléseire, közmeghallgatásokra, falugyűlésekre. Ezeken az alkalmakon megismerhetik az őket érintő kérdésekben megjelenő álláspontokat, a döntéshozatal szempontjait, valamint lehetőségük van arra is, hogy saját, illetve közösségük véleményét kifejthessék. A TASZ az aktivistáknak segít a döntéshozatali folyamatokba való bekapcsolódásban – akár még a döntés meghozatala előtti fázisban – vagy a már meghozott döntések nyomonkövetésében. A projektben résztvevők helyismerettel rendelkeznek, és a képzés nyomán hatékony érdekérvényesítési technikákkal is fel tudnak lépni közösségük érdekében, amennyiben a források elosztásában hátrányos megkülönböztetést tapasztalnak.